Anisha Hall Hoppe, Dental Tribune International
Πολυάριθμες μελέτες έχουν διερευνήσει τους κυρίαρχους τύπους προσωπικότητας μεταξύ των φοιτητών οδοντιατρικής με σκοπό την προγνωστική αξία για την επιτυχία στην εκπαίδευση. Μία νέα συστηματική ανασκόπηση βρήκε ότι τα δύο κυρίαρχα προφίλ προσωπικότητας των φοιτητών οδοντιατρικής στις ΗΠΑ έχουν αλλάξει τα τελευταία 50 χρόνια. Η μελέτη συμπεριέλαβε το δείκτη προσωπικότητας Myers-Briggs Type Indicator, που κατηγοριοποιεί τις προσωπικότητες σε 16 τύπους σύμφωνα με τις διαστάσεις της εξωστρέφειας/ εσωστρέφειας, λογικής/ διαίσθησης, σκέψης/ συναισθήματος και κρίσης/ αντίληψης. Η μελέτη βρήκε ότι, ενώ παραμένει κυρίαρχος ο τύπος προσωπικότητας με εξωστρέφεια- λογική- σκέψη- κρίση, ο τύπος με εξωστρέφεια- λογική- συναίσθημα- κρίση έχει αντικατασταθεί από τον τύπο με εσωστρέφεια-λογική- συναίσθημα- κρίση. Το Dental Tribune International μίλησε με την Dr Chenshuang Li, επίκουρη καθηγήτρια και κλινική διευθύντρια της ορθοδοντικής κλινικής στην Οδοντιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, σχετικά με τα ευρήματα.
Dr Li, δεδομένης αυτής της αλλαγής στους κυρίαρχους τύπους προσωπικότητας μεταξύ των φοιτητών οδοντιατρικής, ποιοι παράγοντες πιστεύετε ότι έχουν επηρεάσει περισσότερο αυτές τις αλλαγές; Υπάρχουν ιδιαίτερες κοινωνικές ή εκπαιδευτικές τάσεις που έχουν συμβάλλει σε αυτήν την αλλαγή;
Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που μπορεί να έχουν επηρεάσει αυτές τις αλλαγές. Οι συνολικές αλλαγές στην προσωπικότητα μεταξύ των διαφορετικών γενεών μπορεί να είναι οι κύριες αιτίες. Παρόλο που όλες οι γενιές έχουν επηρεαστεί από τις βελτιώσεις στην τεχνολογία, οι τεχνολογική εξέλιξη τις τελευταίες δεκαετίες ήταν δραματικές. Συνεπώς, οι τρόποι που χρησιμοποιούν οι νεότερες γενιές για να λάβουν πληροφορίες και γνώσεις είναι τελείως διαφορετικοί από εκείνους των παλαιότερων γενεών. Αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει επίσης το πώς αλληλεπιδρούν μεταξύ τους οι φοιτητές οδοντιατρικής και ο γενικός πληθυσμός. Απλώς σκεφτείτε τις αλλαγές από τις χειρόγραφες επιστολές στην πληκτρολόγηση μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, από τις τηλεφωνικές κλήσεις στην ανταλλαγή μηνυμάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης!
Πώς επηρεάζουν οι αλλαγές στους κυρίαρχους τύπους προσωπικότητας την κλινική απόδοση των φοιτητών οδοντιατρικής και την αλληλεπίδρασή τους με τους ασθενείς; Έχουν οδηγήσει αυτές οι αλλαγές σε τροποποιήσεις στην κλινική εκπαίδευση και στις μεθόδους αξιολόγησης;
Μία έρευνα το 1997 βρήκε ότι στις ΗΠΑ, οι εσωστρεφείς φοιτητές είχαν σημαντικά υψηλότερη απόδοση στις Οδοντιατρικές Εξετάσεις της Εθνικής Επιτροπής, τμήμα Ι και ΙΙ, αλλά εμφάνισαν προοδευτικά χαμηλότερη βαθμολογία κατά την διάρκεια της τετραετίας και ήταν πιθανότερο να αντιμετωπίσουν σοβαρές ακαδημαϊκές δυσκολίες σε σύγκριση με τους εξωστρεφείς φοιτητές. Όμως, στη Νότια Κορέα το 2009, δε βρέθηκε διαφορά μεταξύ των εξωστρεφών και των εσωστρεφών φοιτητών στη μέση βαθμολογία τους στην οδοντιατρική σχολή. Ακόμα, το 1990, μία έρευνα βρήκε ότι μεταξύ των μεγαλύτερων φοιτητών οδοντιατρικής στις ΗΠΑ, οι εσωστρεφείς και οι κριτικοί μαθητές έτειναν να επικοινωνούν πιο αποτελεσματικά από ότι οι εξωστρεφείς και με αντίληψη μαθητές.
Με βάση τις αντικρουόμενες πληροφορίες που παρείχαν οι προηγούμενες μελέτες, δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπέρασμα όσον αφορά το εάν η εξωστρέφεια είναι καλύτερη ή χειρότερη από την εσωστρέφεια στην κλινική απόδοση και στην αλληλεπίδραση με τον ασθενή. Όμως, εφόσον οι διαθέσιμες μελέτες πάνω σε αυτό το θέμα δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα τα σημερινά περιβάλλοντα των οδοντιατρικών σχολών, τα άρθρα έχουν δημοσιευτεί 15-35 χρόνια πριν και η αλλαγή από εξωστρεφείς σε πιο εσωστρεφείς φοιτητές είναι ένα από τα κύρια ευρήματα που παρατηρήσαμε στη μελέτη μας, συνιστούμε ότι χρειάζεται να αξιολογηθεί το πώς η προσωπικότητα των φοιτητών οδοντιατρικής επηρεάζει την κλινική τους απόδοση στις σημερινές οδοντιατρικές εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις. Ελπίζουμε ότι η μελέτη μας θα τραβήξει την προσοχή των εκπαιδευτικών της οδοντιατρικής σε όλο τον κόσμο για περαιτέρω βελτιώσεις στις στρατηγικές διδασκαλίας και στις υπηρεσίες υποστήριξης των φοιτητών.
Η μελέτη σημείωσε διαφορές καθώς και ομοιότητες στους τύπους προσωπικότητας μεταξύ των φοιτητών οδοντιατρικής από διαφορετικές χώρες. Πώς θα μπορούσαν να επηρεάζουν οι πολιτισμικοί παράγοντες αυτές τις διαφορές στην προσωπικότητα και ποιες στρατηγικές θα μπορούσαν να εφαρμόσουν οι οδοντιατρικές σχολές για να φιλοξενήσουν αυτά τα διαφορετικά προφίλ προσωπικοτήτων στο πρόγραμμα σπουδών τους;
Όπως οι κοινωνικές περιστάσεις επηρεάζουν την προσωπικότητα, έτσι την επηρεάζουν και οι πολιτισμικοί παράγοντες. Ακόμα, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι διαφορετικές χώρες έχουν διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα. Για παράδειγμα, κάποιες χώρες έχουν τις σπουδές στην οδοντιατρική σχολή μετά από την αποφοίτηση των μαθητών από το λύκειο, αλλά κάποιες άλλες χώρες δεν επιτρέπουν στους φοιτητές να μπουν στην οδοντιατρική σχολή μέχρι να ολοκληρώσουν ένα πτυχίο Bachelor ή ανώτερο. Με ολοένα και περισσότερους φοιτητές να επιλέγουν να σπουδάσουν στο εξωτερικό, οι εκπαιδευτικοί της οδοντιατρικής συναντούν φοιτητές με διαφορετικά υπόβαθρα. Έτσι, είναι σημαντικό να παρέχεται ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον με συμπερίληψη και ισότητα. Επιπλέον, οι ασθενείς τους οποίους θεραπεύουμε τώρα έχουν επίσης περισσότερο πολυποίκιλα υπόβαθρα από ότι πριν. Επομένως, το πώς να εκπαιδεύουμε τους φοιτητές μας να αντιμετωπίζουν τους ασθενείς κατάλληλα είναι επίσης ένα σημαντικό θέμα που χρειάζεται να αξιολογηθεί.
Πώς συσχετίζονται οι τύποι προσωπικότητας που αναγνωρίστηκαν με τα προτιμώμενα στιλ εκμάθησης μεταξύ των φοιτητών οδοντιατρικής; Υπάρχουν κάποιες προσαρμογές που θα έπρεπε να κάνουν οι εκπαιδευτικοί της οδοντιατρικής στις διδακτικές τους μεθοδολογίες για να ευθυγραμμιστούν καλύτερα με τα μεταβαλλόμενα προφίλ προσωπικοτήτων;
Καθώς δεν υπάρχουν εντατικές μελέτες πάνω στην αποτελεσματικότητα των διαφορετικών μεθόδων διδασκαλίας για ασθενείς με τον κάθε προσωπικό τύπο, δεν μπορούμε να κάνουμε προτάσεις όσον αφορά την μία μέθοδο διδασκαλίας έναντι άλλης για τον σημερινό πληθυσμό φοιτητών οδοντιατρικής. Όμως, ελπίζουμε ότι τα ευρήματά μας θα φέρουν ευαισθητοποίηση στον τομέα της οδοντιατρικής εκπαίδευσης για αυτό το θέμα και θα εξυπηρετήσουν ως θεμέλιο για περαιτέρω βελτιώσεις στις στρατηγικές διδασκαλίας και στις υπηρεσίες υποστήριξης των φοιτητών.
Σημείωση του συντάκτη:
Η μελέτη, με τίτλο: «“Dental students’ Myers-Briggs Type Indicator personality profile in the past 50 years: Systematic review and meta-analysis”, δημοσιεύτηκε στις 10 Ιουλίου 2024 στο περιοδικό Journal of Dental Education, αναμένοντας τη συμπερίληψή του σε ένα τεύχος.
https://www.dental-tribune.com/news/study-evaluates-primary-personality-types-among-dental-students/
Επερχομενα Events
Σεμινάρια
2ήμερο Σεμινάριο Botox & Dermal Fillers (Αθήνα)
Ημερομηνία διεξαγωγής: 14-15/12/2024 (Αθήνα)
Σεμινάρια
Κλινικό Πρόγραμμα Βασικής Εκπαίδευσης στην Εμφυτευματολογία
Ημερομηνίες διεξαγωγής: Module I: 7-9/03/2025, Module 2: 03-06/04/2025, Module 3: 5/2025, Module 4: 06/2025, Module 5: 09/2025, Module 6: 10/2025, Module 7: 7-11/11/2025, Module 8: 11/2025, Module 9: 12/2025
Σεμινάρια
Mastering Soft Tissue Surgery, 2025
Ημερομηνίες διεξαγωγής: MODULE I 04-06 APR 2025 • MODULE II 19-21 JUNE 2025 • MODULE III 24-26 JUL 2025 • MODULE IV OCT 2025
Σεμινάρια
CBCT Course – CONE BEAM CT ΣΤΟ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΕΙΟ – 4ος κύκλος
Ημερομηνία διεξαγωγής: Module I : 7-8/12/2024 | Module II : 14-15/12/2024 | Module III: 11-12/01/2025 | Module IV: 01-02/02/2025 | Module V: 10-12/02/2025 | Module VI: 21-23/02/2025
Συνέδρια
Bio-Emulation 10th Anniversary Symposium
Ημερομηνία διεξαγωγής: 29-30/11/2024
Συνέδρια
2o Πανελλήνιο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Οδοντικής & Γναθοπροσωπικής Ακτινολογίας (ΕΕΟΓΑ)
Ημερομηνία διεξαγωγής: 22-23/11/2024
Σεμινάρια
CORE_Bioemulation
Ημερομηνία διεξαγωγής: Module E1 19-22/02/2025, Module E2 14-17/05/2025, Module E3 17-20/09/2025
Σεμινάρια
ΟΔΟΝΤΙΚΗ ΣΥΓΚΛΕΙΣΗ _ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΓΔ ΕΩΣ ΤΟΝ ΠΡΟΣΘΙΟ ΟΔΗΓΟ
Ημερομηνία διεξαγωγής: 6-7/12/2024 (Αθήνα)
Σεμινάρια
ADEA Implants-A to Z Course
Ημερομηνίες διεξαγωγής: MODULE 1 (May 30 – June 1, 2024), MODULE 2 (July 18 - 20, 2024), MODULE 3 (October 17 - 19, 2024), MODULE 4 (December 5 – 7, 2024)
Σεμινάρια
Κλινικό Πρόγραμμα Βασικής Εκπαίδευσης στην Εμφυτευματολογία
Ημερομηνίες διεξαγωγής: Module I: 5-7/04/2024, Module 2: 16-19/05/2024, Module 3: 6-8/6/2024, Module 4: 28-30/06/2024, Module 5: 19-22/09/2024, Module 6: 8-12/11/2024, Module 7: 7-8/12/2024, Module 8: 18-19/01/2025